به پورتال ستاد دانشگاهی کارآفرینی و اشتغال دانشگاه خوش آمدید. 

7:38:09 PM 1397 / 07 / 23
 
اخبار دانشکده

شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌ای نو برای کسب و کار‌های دانش‌بنیان

                                                           
در کشور ما همیشه گفته شده بنویسید "علم بهتر است یا ثروت"؟ در زندگی پیشرفته بشری امروز می نویسند ثروتی بهتراست که از علم بدست آید و علمی بهتر است بتوان از آن ثروت بدست آورد و مصداق این موضوع ایجاد و توسعه شر‌کت‌های دانش‌بنیان هستند. شرکت های دانش بنیان؛ ایده‌ای که می‌تواند از مهاجرت نخبگان کشورمان به خارج از کشور جلوگیری نماید و زمینه رشد وتوسعه و بالنگی کشورمان را در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه های دانشی فراهم نماید.مسوولان و کارشناسان به این نکته رسیده‌اند که دیگر فارغ‌التحصیلان داشگاهی را به ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی نمی توان با حقوق کارمندی مشغول کرد و حتی در صورت فراهم بودن امکان استخدام یک نیروی صاحب ایده و دانشگر به شغل کارمندی تن نمی‌دهد ،بنابراین بهترین ایده برای توسعه فضای کسب و کار کشورمان ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.
دانش درحقیقت مجموعه ای از داشته های تئوری، عملی، مهارتی و تجربی بشر است. در طول تاریخ،داشته های متعددی نظیر زمین، تجهیزات سخت افزاری، منابع طبیعی و اطلاعات، جوهره اصلی کسب و کار بشر را تشکیل می دادند. در روزگار کنونی، این دانش است که جوهره اصلی شرکت ها را تشکیل می دهد و رقابت شرکت ها بر سر میزان، سطح و نوع دانش موجود در آنها تعیین میشود. به عبارت ساده تر شرکت های امروز از دانش صاحب ثروت میشوند. البته باید در نظر داشت که هر دانشی برای شرکتها مفید نیست. دانش باید کاربردی شود یا به اصطلاح کارشناسان، تجاری سازی شود. منظور از تجاری سازی دانش، تبدیل آن ازحالت خام به حالتی بازار پسند و دارای تقاضا در بازار است. به عنوان مثال میتوانبه یک حافظهFlash اشاره کرد. شاید بتوان گفت موادی که برای تولید یک حافظه  Flashمصرف میشود کمتر از 50 تومان ارزش داشته باشد اما قیمت محصول چندین برابر آنهاست چرا که شرکت دانش بنیان تولید کننده حافظه هایFlash در حقیقت در حال فروش دانش نهفته در آن محصول است.


عوامل موفقیت شرکت های دانش بنیان

 عوامل بسیار متعددی میتوانند موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت دانش بنیان را رقم بزند اما شاید یکی از اصلی ترین آنها را بتوان داشتن یک واحد تحقیق و توسعه با تمام مشخصات آن دانست. واحدی که با در نظرگرفتن تقاضای بازار و مخاطبینِ شرکت، وظیفه ی تحقیقات توسعه ای، نشر ایده های نو و در نهایت ایجاد محصول جدید و یا ارتقاء محصولات قبلی در جهت تقویت مزیتهای رقابتیشرکت را بر عهده دارد. یکی دیگر از عوامل موفقیت فرآیند تجاری سازی است. این فرآیند تقریبا در تمام شرکت ها در حال انجام است اما شرکتی موفق تر است که این فرآیند را سریعتر، کم هزینه تر و کاملتر طی کند.
یکی دیگر از عوامل موفقیت شرکت های دانش بنیان را می توان منابع انسانی عنوان کرد. خلاقیت و نوآوری که اصلی ترین منبع فعالیت شرکت های دانش بنیان است تنها توسط انسانها پدید می آید. این مطلب توجه بیشاز پیش و اتخاذ هوشمندانه استراتژی های موثر در خصوص منابع انسانی را در دنیای کسب و کار امروز و شرکت های دانش بنیان پراهمیت جلوه می دهد.

از دیگر عوامل موفقیت می توان توجه ویژه شرکت به حقوق مالکیت فکری را نام برد. از آنجا که دارایی های نامشهود شرکت های دانش بنیان سهم زیادی در دارایی های شرکت دارند و اکثرِ ( نه همه ی ) دارایی های نامشهود را دانش افراد تشکیل می دهد، شرکت می بایست استراتژی مشخصی در خصوص حقوق مالکیت فکری حداقل در داخل مجموعه خود داشته باشد. و آخرین عامل موفقیت که در بین تمام شرکتها با ارزش، ولی در نزد شرکتهای دانش بینان با ارزشتراست، زنجیره ارزش شرکت است. جانمایی هوشمندانه شرکتهای دانش بنیان در شبکه وسیع ذینفعان و مشتریان اطرافشان میتواند باعث موفقیت و قصور در این امر را عامل عدم موفقیت آنها دانست.
                                                                                                                                         دفتر کارآفرینی

ساعت : 10:32 -  روز  : شنبه  - 30 /  9 / 1392 /  شماره خبر : 30 / تعداد نمايش :2014

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


   
طرح روز